Ako zostať zdravý!

Autor: Miroslav Řezníček | 17.10.2016 o 15:38 | Karma článku: 1,86 | Prečítané:  532x

Včera som si bol zahrať volejbal a jeden spoluhráč neprišiel. Dostal pre nás chlapov ťažkú chorobu – „soplíky“. Tak ma napadlo napísať pár slov o tom, ako mať väčšiu šancu zostať zdravý.  

 

Ako sa dni ochladzujú, stávame sa náchylnejší k sezónnym chorobám, ako sú kašeľ, nádcha, chrípka, prechladnutie. Dopujeme sa rôznymi zaručenými medikamentmi z lekárne a pritom často zabúdame na nášho najlepšieho spojenca. Zdravé a pestré jedlo.

Jedlo ktoré konzumujeme, hrá významnú rolu pre prirodzenú obranyschopnosť nášho tela.Pestrosť farieb ovocia a zeleniny nám napríklad zabezpečuje prísun rôznych druhov fytonutrientov, bez ktorých sa naše telo chorobám ťažko bráni. Preto si dovoľujem ponúknuť pár tipov na to, ako upraviť jedálničiek a životný štýl tak, aby sme sa udržali v dobrej kondícii. Aby sme pomohli našej imunite v boji proti cudzím útočníkom, potrebujeme tu najlepšiu možnú a pestrú výživu a hlavne:

VITAMÍNY – nájdeme ich hlavne v citrusových plodoch, jablkách a listovej zelenine. Ale v podstate je jedno aké ovocie a zeleninu budeme jesť, hlavne nech je ho veľa a je rôznorodé. Kedysi jedli ľudia okolo 500 rôznych druhov rastlín a ich plodov, dneska sa bojím, že do stovky sa dopracuje málokto. Vitamíny A a C hrajú kľúčovú úlohu pri podpore imunity. Vitamíny C a E zároveň pomáhajú chrániť bunky pred oxidačným stresom (znižujú riziko tvorby voľných radikálov a tým aj rakoviny).

MINERÁLY – minerály, majú nezastupiteľnú úlohu pri zdravom fungovaní nášho tela a veľmi často sa na to zabúda. Tak napríklad zinok, prispieva k udržaniu zdravého imunitného systému. Orechy, rôzne semiačka a celozrnné obilniny sú správnou voľbou, ak chcete svoju stravu o minerály obohatiť.

PROTEÍNY – Dôležité pre imunitu sú hlavne špecializované proteíny (zvané protilátky), ktoré sú produkované vašimi bielymi krvinkami, aby hľadali a ničili vírusy a baktérie. Pre efektívnu výrobu týchto protilátok, potrebuje naše telo práve proteíny, ale zároveň aj vitamíny a minerály. Medzi dobré zdroje bielkovín patrí ryby, chudé mäso, vajíčka a sója, ktoré nám práve  dodávajú aj vitamíny a minerály (B2,B12 a meď) a prispievajú k normálnemu fungovaniu našej imunity.

CVIČENIE – vedecké výskumy ukazujú na pozitívne zmeny vo fungovaní imunitného systému v priebehu každej miernej fyzickej aktivity. Z dlhodobého hľadiska to znamená, čím viacej sa hýbeme, tým sme menej chorí. Samozrejme, že nič sa nemá preháňať a každý by si mal naložiť toľko pohybu, koľko v pohode zvládne. Ale nezabúdajme, že pohyb je život. To platí stále.

Viem, že som týmito pár riadkami neobjavil Ameriku, ale opakovanie je vraj matka múdrosti. No a väčšinou je lepšie byť múdrejší ako blbší. Ak máte niekto zaujímavý návod, alebo domáci recept, ako posilniť imunitu, sem s ním nech pomôže viacerým. 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

KOMENTÁRE

Najnebezpečnejší text na facebooku napísal jeho zakladateľ

Mark Zuckerberg chce použiť silu firmy na to, aby zmenil podobu našej spoločnosti. Bol by veľmi nebezpečným spasiteľom.

BLOG TRANSPARENCY

Ombudsmanka: Lajčák opakovane porušoval ústavu

V zdôvodnení vysvetľuje, čo ministerstvo nespravilo.

EKONOMIKA

Dodávateľ nemocníc dostal pokutu za biele kone z Cypru

Prvý postih za neprehľadnú vlastnícku štruktúru je právoplatný.


Už ste čítali?