Ako zostať zdravý!

Autor: Miroslav Řezníček | 17.10.2016 o 15:38 | Karma článku: 1,85 | Prečítané:  496x

Včera som si bol zahrať volejbal a jeden spoluhráč neprišiel. Dostal pre nás chlapov ťažkú chorobu – „soplíky“. Tak ma napadlo napísať pár slov o tom, ako mať väčšiu šancu zostať zdravý.  

 

Ako sa dni ochladzujú, stávame sa náchylnejší k sezónnym chorobám, ako sú kašeľ, nádcha, chrípka, prechladnutie. Dopujeme sa rôznymi zaručenými medikamentmi z lekárne a pritom často zabúdame na nášho najlepšieho spojenca. Zdravé a pestré jedlo.

Jedlo ktoré konzumujeme, hrá významnú rolu pre prirodzenú obranyschopnosť nášho tela.Pestrosť farieb ovocia a zeleniny nám napríklad zabezpečuje prísun rôznych druhov fytonutrientov, bez ktorých sa naše telo chorobám ťažko bráni. Preto si dovoľujem ponúknuť pár tipov na to, ako upraviť jedálničiek a životný štýl tak, aby sme sa udržali v dobrej kondícii. Aby sme pomohli našej imunite v boji proti cudzím útočníkom, potrebujeme tu najlepšiu možnú a pestrú výživu a hlavne:

VITAMÍNY – nájdeme ich hlavne v citrusových plodoch, jablkách a listovej zelenine. Ale v podstate je jedno aké ovocie a zeleninu budeme jesť, hlavne nech je ho veľa a je rôznorodé. Kedysi jedli ľudia okolo 500 rôznych druhov rastlín a ich plodov, dneska sa bojím, že do stovky sa dopracuje málokto. Vitamíny A a C hrajú kľúčovú úlohu pri podpore imunity. Vitamíny C a E zároveň pomáhajú chrániť bunky pred oxidačným stresom (znižujú riziko tvorby voľných radikálov a tým aj rakoviny).

MINERÁLY – minerály, majú nezastupiteľnú úlohu pri zdravom fungovaní nášho tela a veľmi často sa na to zabúda. Tak napríklad zinok, prispieva k udržaniu zdravého imunitného systému. Orechy, rôzne semiačka a celozrnné obilniny sú správnou voľbou, ak chcete svoju stravu o minerály obohatiť.

PROTEÍNY – Dôležité pre imunitu sú hlavne špecializované proteíny (zvané protilátky), ktoré sú produkované vašimi bielymi krvinkami, aby hľadali a ničili vírusy a baktérie. Pre efektívnu výrobu týchto protilátok, potrebuje naše telo práve proteíny, ale zároveň aj vitamíny a minerály. Medzi dobré zdroje bielkovín patrí ryby, chudé mäso, vajíčka a sója, ktoré nám práve  dodávajú aj vitamíny a minerály (B2,B12 a meď) a prispievajú k normálnemu fungovaniu našej imunity.

CVIČENIE – vedecké výskumy ukazujú na pozitívne zmeny vo fungovaní imunitného systému v priebehu každej miernej fyzickej aktivity. Z dlhodobého hľadiska to znamená, čím viacej sa hýbeme, tým sme menej chorí. Samozrejme, že nič sa nemá preháňať a každý by si mal naložiť toľko pohybu, koľko v pohode zvládne. Ale nezabúdajme, že pohyb je život. To platí stále.

Viem, že som týmito pár riadkami neobjavil Ameriku, ale opakovanie je vraj matka múdrosti. No a väčšinou je lepšie byť múdrejší ako blbší. Ak máte niekto zaujímavý návod, alebo domáci recept, ako posilniť imunitu, sem s ním nech pomôže viacerým. 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

EKONOMIKA

Firmy nutne potrebujú ľudí, z Ukrajiny im ich vláda dovoliť nechce

Na jar minister práce Ján Richter hovoril o možnosti vpustiť na náš pracovný trh ľudí z tretích krajín v odvetviach, v ktorých to bude potrebné.

EKONOMIKA

Právnici, ktorí radili pri predaji Eurovey a príchode Číňanov

Právnické firmy pre SME a The Slovak Spectator ukázali top obchody, pri ktorých radili.

ŠPORT

Za Slovanom stále cítiť pachuť vytunelovaných harvardov

Medzi majiteľmi je dodnes firma zapletená do tunelovania harvardských fondov.


Už ste čítali?